به وبسایت آموزش موسیقی محسن حبیبی خوش آمدید ...

زمان در موسیقی

زمان در موسیقی

 

زمان در موسیقی

مفهوم زمان در موسیقی به این شکل است که هر نت یا سکوتی باید به اندازه و مدت زمان مشخصی طول بکشد یا ادامه پیدا کند. که این را با شکل های متفاوت از نت ها نشان می دهند.

 

شکل نت ها در موسیقی

برای یادگیری مفهوم زمان در موسیقی شکل نت ها را بخاطر بسپارید :

 

قانون تقسیم پذیری نت­ ها

نت­ ها از نظر کشش زمانی قابلیت تقسیم شدن، و تبدیل به یک­ دیگر را دارند. برای مثال هر نت گرد قابل تقسیم و اجرا بر دو نت سفید، چهار نت سیاه، هشت نت چنگ، شانزده دولاچنگ و… می­ باشد. این قانون را برای درک بهتر می­ توانید در نمودار­های درختی نت­ ها مشاهده کنید.

 

 

 

شکل سکوت ها در موسیقی Rest

گاه نیاز است که در اجرای قطعه موسیقی، هیچ صدایی به گوش نرسد، در چنین مواقعی ما از قوانین و دستورات بخصوصی برای نوشتن و اجرای این اصل مهم موسیقی استفاده می­ کنیم. سکوت­ ها هم مانند نت­ ها دارای کشش زمانی مشخصی هستند، و قانون تقسیم پذیری که در بخش قبل آموختیم در مورد سکوت­ ها نیز صدق می­ کند.

 

 

 

 

تِمپو Tempo

تمپو سرعت اجرای یک قطعه موسیقی یا همان، سرعت اجرای ضرب­ هاست که بر حسب تعداد بر دقیقه محاسبه می ­شود. برای نشان دادن تمپو یا از کلماتی به خصوص استفاده می­ شود و یا از اعدادی که کنار یکی از ارزش­های زمانی نت­ ها که آن­ها را در بالا و سمت چپ قطعه می­ نویسند. برای شمارش دقیق تر ضرب ها از وسیله ای به نام مترونوم استفاده می شود.

 

برخی از انواع تمپو ها را با اسم در جدول زیر مشاهده می کنید:

 

 

برخی از انواع تمپو ها را نسبت به ارزش زمانی هر ضرب در جدول زیر مشاهده می کنید:

 

 

ریتم Rhythm

الگوهای ریتمیکRhythmic Pattern

در یک قطعه موسیقی هر ضرب بنا به سیاه، سفید، گرد و… بودنش می­تواند به قسمت ­های مختلفی تقسیم و با شکل­ های متفاوتی نوشته شود. به روش تقسیم کردن و نوشتن هر ضرب یک الگوی ریتمیک می ­گویند.

 

بررسی زمان در موسیقی

نویسنده :

محسن حبیبی

ارسال دیدگاه